• Recente reacties

    • Archief

    • Categorieën

      • Geen categorieën
    • Meta

    • Mijn kind kan niet goed opkomen voor zichzelf!

      Mijn kind kan niet goed opkomen voor zichzelf!

      Vaak krijg ik de hulpvraag van ouders dat hun kind niet weerbaar is of niet op een goede manier voor zichzelf kan opkomen. Ik gebruik hiervoor altijd oefeningen uit de Rots en Watertraining. Dit is een weerbaarheidstraining die uitgaat van het leren door ervaringen op te doen.

      Ik gebruik de volgende oefeningen;

      1. Sterk staan

      Ga staan met de benen licht gespreid (onder je schouders) en de knieen ontspannen (licht gebogen). Probeer de ademhaling in je buik te voelen. Als je de handen op je buik legt, moet je bij het ademen je buik voelen bewegen. Dan ga je met je handen 3 keer slaan op je boven benen, 3 keer op je buik en dan duw je beide handen naar beneden terwijl je uitademt. (check je benen, check je buik en adem uit)

      Sterk staan

      Als het kind sterk staat, kun je kijken of je helemaal op hem kunt leunen. Je legt je hand op de schouder of heup van het kind. Gaat ernaast staan en steeds een stapje verder opschuiven. Uiteindelijk til je het been op wat aan de binnenkant is en buig je deze om je buitenste been. Nu leun je helemaal op hem! Het kind mag en moet aangeven als het jou niet meer kan houden.

      2. Goed stemgebruik

      Ik doe voor hoe je STOP kunt zeggen op verschillende manieren. Je hebt 5 volumes; 1 – fluisteren  2 – zacht praten  3 – gewone stem  4 –  iets harder dan je gewone stem en 5 – op je allerhardst. Laat de kinderen verwoorden hoe de boodschap het beste overkomt. Als je volume 5 gebruikt, wordt het gauw lachwekkend. Een goed volume om duidelijk je grens aan te geven is 4.

      3. Een passende mimiek

      Sommige kinderen kunnen prima de vorige stappen maken, maar zeggen Stop met een erg lachend en vrolijk gezicht. Dit kan zijn uit onzekerheid of onwennigheid, maar het komt natuurlijk niet geloofwaardig over. Ik leer kinderen dat ze de ander serieus in de ogen moeten kijken en dan pas Stop zeggen. Ook oefenen we met ‘vlammende ogen’ dan komt de boodschap veel krachtiger over en zal de ander het wel serieus opvatten.

      4. Grenzen aanvoelen en aangeven

      Bij deze oefening ga je tegenover elkaar staan. Je spreekt af dat je rustig naar het kind toe loopt. Als het kind een duidelijke Stop heeft gezegd, stop je gelijk. Dan ga je kijken of en waar het kind het voelt in zijn lichaam. Als hij niets voelt doe je nog een stap dichterbij. Je komt dan in de comfortzone van het kind. Zeker weten dat dit niet prettig voelt. Als het kind dit kan aangeven doe je weer een stapje achteruit. De spanning vloeit dan ook gelijk weg.

      Je kunt deze oefening dan omdraaien en het kind naar jou laten lopen. Jij bepaalt wanneer het kind moet stoppen.

      Om deze oefening nog moeilijker te maken kun je naar het kind toelopen alsof je boos bent. Spreek dit van te voren af. Je zult merken dat je dan een grotere afstand laat tussen jullie.

      gestrekte arm, open hand en naar het hart gericht.

      gestrekte arm, open hand en naar het hart gericht.

      Als je deze oefeningen een aantal keren oefent, zul je merken dat het steeds beter gaat. Dit is gelijk ook een goede manier om te werken aan een positieve relatie! Ik vind het leuk om te horen hoe het jullie bevalt.

      Succes en veel plezier!

      Geen berichten

      Laat een bericht achter